Brev:
Mad og vægt - 2 år, 1 mdr.
13. august 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Mad og vægt - 2 år, 1 mdr.
Hej Helen.
Det er ved at være nogle måneder siden, jeg sidst har skrevet, men jeg synes, vi har brug for et par råd.
Marie er nu 25 måneder, og i sidste måned var vi med hende til to-års undersøgelsen ved hendes børnelæge. Han sagde, at hun er for tyk... Han har målt hende til 83 cm og 14,5 kg. Herhjemme på den digitale vægt vejer hun 13,5 kg og måler 85 cm i dag (vi synes, hun er vokset meget her på det sidste).
Vi gå meget op i, at hun får noget ordentligt at spise, og vi høre ikke til dem, der tit giver deres barn søde sager, hverken i fast eller flydende form. Hun er rigtig glad for mælk og ost, så jeg kan tænke mig til, at det er en af grundene til hendes vægt. Hun har indtil lægebesøget også kun fået ”babygrød” om morgenen, dvs. sådan en mælke-frugtgrød, som vi kun skal blande vand i. Simpelthen fordi hun kun vil have det!
Efter besøget ved lægen har vi prøvet med havregrød og havregryn. Det prøvede vi en lille uge, hvor vi blandede frisk frugt i. Men det ville hun OVERHOVEDET ikke have. Vi havde heldigvis ferie og god tid til morgenmaden. Derefter prøvede vi med øllebrød, men det var heller ikke nogen succes. Vi vil jo have hun går mæt herfra om morgenen, så nu får hun, lidt mod min vilje, yoghurt med musli. Yoghurten er med 0,1 % fedt og muslien har jeg købt i Danmark, da jeg ville have en der var mærket med nøglehullet, så jeg er sikker på, at den er sund. Jeg vil bare helst have, at hun får grød.
Marie får rugbrød ved dagplejen og varmt mad om aftenen, begge dele naturligvis med grønt til.
Hun bevæger sig rigtig meget, og er ude og gå ture hver dag, men hun har, som sagt, fået relativ meget ost og mælk indtil sidste måned, da hun bare elsker det :-)
Ingen af os vejer for meget, så jeg gik lidt i sort, da jeg fik at vide, at hun er for tyk.
Jeg prøver at smugle grønt ind i hendes mad f.eks. i boller og frikadeller, men hun er nu helle rikke specielt kræsen, selvom hun da f.eks. helst spiser pasta, når det er en del af måltidet.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har at sige til den her problematik.
Mange hilsner,
Sanne