Mad og vægt - 2 år, 1 mdr.

13. august 2011

Alder:
2 år, 1 mdr.

Mad og vægt - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen.

Det er ved at være nogle måneder siden, jeg sidst har skrevet, men jeg synes, vi har brug for et par råd.

Marie er nu 25 måneder, og i sidste måned var vi med hende til to-års undersøgelsen ved hendes børnelæge. Han sagde, at hun er for tyk... Han har målt hende til 83 cm og 14,5 kg. Herhjemme på den digitale vægt vejer hun 13,5 kg og måler 85 cm i dag (vi synes, hun er vokset meget her på det sidste).

Vi gå meget op i, at hun får noget ordentligt at spise, og vi høre ikke til dem, der tit giver deres barn søde sager, hverken i fast eller flydende form. Hun er rigtig glad for mælk og ost, så jeg kan tænke mig til, at det er en af grundene til hendes vægt. Hun har indtil lægebesøget også kun fået ”babygrød” om morgenen, dvs. sådan en mælke-frugtgrød, som vi kun skal blande vand i. Simpelthen fordi hun kun vil have det!

Efter besøget ved lægen har vi prøvet med havregrød og havregryn. Det prøvede vi en lille uge, hvor vi blandede frisk frugt i. Men det ville hun OVERHOVEDET ikke have. Vi havde heldigvis ferie og ...

Annonce

... god tid til morgenmaden. Derefter prøvede vi med øllebrød, men det var heller ikke nogen succes. Vi vil jo have hun går mæt herfra om morgenen, så nu får hun, lidt mod min vilje, yoghurt med musli. Yoghurten er med 0,1 % fedt og muslien har jeg købt i Danmark, da jeg ville have en der var mærket med nøglehullet, så jeg er sikker på, at den er sund. Jeg vil bare helst have, at hun får grød.

Marie får rugbrød ved dagplejen og varmt mad om aftenen, begge dele naturligvis med grønt til.

Hun bevæger sig rigtig meget, og er ude og gå ture hver dag, men hun har, som sagt, fået relativ meget ost og mælk indtil sidste måned, da hun bare elsker det :-)

Ingen af os vejer for meget, så jeg gik lidt i sort, da jeg fik at vide, at hun er for tyk.

Jeg prøver at smugle grønt ind i hendes mad f.eks. i boller og frikadeller, men hun er nu helle rikke specielt kræsen, selvom hun da f.eks. helst spiser pasta, når det er en del af måltidet.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har at sige til den her problematik.

Mange hilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder